wtorek, 28 lutego 2017

#57 200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego (107)


Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.

Dzisiaj pytanie 107 z rozdziału VI "O Szensztackiej pedagogice".





107. Czym są „prawa organicznego wzrostu”?
Prawa organicznego wzrostu są niezbędnym elementem dla pedagogiki ruchu i skutecznego pielęgnowania życia. Mają długotrwałą tradycję w Szensztacie i są zakorzenione w obserwacji życia i wzrostu. Chociaż istnieje wiele obserwacji, jakie można odnieść do „organicznego wzrostu” (np. jej często pojawiającą się cykliczność), najważniejszymi w nauczaniu O. Kentenicha są:
1. powolność
2. działanie od wewnątrz
3. równoległość we wszystkich częściach ale nie równy stosunek
4. od jednej organicznej całości do innej organicznej całości, i
5. okresowość wybuchów wzrostu (w etapach).
Przykładowo:

Aby skutecznie pielęgnować lokalną więź z Sanktuarium, należy wiedzieć, że powstanie takiej więzi wymaga czasu (buduje się powoli), musi mieć możliwość ogarnięcia osoby od środka (a nie tylko być narzuconą z zewnątrz) oraz jest częścią większego procesu w życiu ( ta więź może, przez pewien czas, pozostawać w tyle w stosunku do wzrostu innych ważnych więzi, jak na przykład przywiązania do Eucharystii) i że każdy wzrost musi zachować integralność osoby jako całości (nigdy nie zmusza człowieka do bycia kimś, kim nie jest). Wreszcie, pomimo ogólnej tendencji życia do powolnego wzrostu (rozwoju), może czasem wybuchnąć i zrobić nagły, znaczny postęp, jak „wiosna” czy też „Nagłe olśnienie”. Jednym z powodów, dlaczego zrozumienie tych praw jest tak ważne jest masowy charakter współczesnego społeczeństwa. W związku z ciągłym zalewaniem wrażeniami i doświadczeniami, prawdziwy wzrost na głębszym poziomie jest często napiętnowany, jak pole zalane przez zbyt dużą ilość deszczu. Celem pedagogiki ruchu  nie jest powierzchowny ruch, ale ruch całego człowieka od wewnątrz, a to wymaga czasu i przestrzeni na doświadczenia, aby wrosnąć w więzi i przekonania wyrosnąć na załączniki i wiary oraz rozwinąć przekonania. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz