wtorek, 28 czerwca 2016

#22 200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego (56, 57 i 58)

Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.

Dzisiejsze pytania to nr 56, 57 i 58 z Rozdziału III - O Sanktuarium.





56. Jacy Święci są przedstawieni w Sanktuarium?
Poza Maryją, inni ważni święci są przedstawieni w Sanktuarium.
  • Figura św. Michała – przypominająca, że Prasanktuarium było wcześniej kaplicą św. Michała (dar od o. Michaela Kolb, Przełożonego Prowincjała Pallotynów dla generacji założycielskiej w 1914 roku);
Figura św. Michała Archanioła w Winowie
  • Figura św. Józefa – w pierwotnie zaprezentowana przez o. Kentenicha w 1933 roku, od początku ma swoje miejsce po lewej stronie ołtarza we wszystkich sanktuariach filialnych. Figura św. Józefa w Prasanktuarium została zastąpiona w 1953 roku przez wersję przedstawiającą św. Józefa, jako patrona Kościoła Powszechnego;
Figura św. Józefa w Winowie
Figura św. Józefa w Szensztat
  • Figury św. Piotr i Pawła - symbol Szensztatu jako ruchu apostolskiego (umieszczony w sanktuarium w 1935 roku w 100. rocznicę powstania Zjednoczenia Apostolstwa Katolickiego);

  • Wizerunki św.Wincentego Pallottiego lub innych świętych - poszczególne sanktuaria filialne posiadają wizerunki innych świętych, często z przodu po prawej stronie. Wśród nich jest św. Wincenty Pallotti, zwłaszcza w sanktuariach mających korzenie związane z Szensztackimi Pallotynami.
Wizerunek św. Wincentego Pallottiego w Prasanktuarium

57. Jakie znaczące symbole Trójcy Świętej znajdują się w Sanktuarium
Trójca Przenajświętsza reprezentowana jest w najważniejszych symbolach w sanktuarium:


  • Krucyfiks - Sanktuarium posiada w swej tradycji różne krzyże. Najlepiej znany jest Krzyż Jedności, przedstawiający Jezusa i Maryję u stóp krzyża (patrz pytanie 192). 
    Inne zaprojektowane krzyże to „
    Krzyż Inscriptio” Szensztackiego Instytutu Sióstr Maryi (zaprezentowany w 1947) 
Krzyż Inscriptio w Prasanktuarium, fot. Karolina

Krzyż Inscriptio, źródło: Archiwum Sióstr

  • Krzyż Wschodni”, który przypomina pielgrzymom o modlitwie za Kościół Wschodni (zaprezentowany w 1951); 
Krzyż Wschodni w Prasanktuarium, fot. s.M. Elwira

Krzyż Wschodni w czasie pielgrzymki z Białorusi w Prasanktuarium, fot. s.M. Elwira
  • Symbol Ducha Świętego – w najwyższym punkcie sanktuarium (dar pokolenia Cenacle - kapłanów Szensztackich, zarówno pallotyńskich, jak i diecezjalnych, 1946);
Symbol Ducha Świętego w Winowie
  • Symbol Boga Ojca (Oko Ojca) – zwykle umieszczony nad obrazem MTA, symbol ten przypomina nam o stałej opiece Boga. Pierwszy taki symbol został umieszczony w sanktuarium filialnym w Nueva Helvetia, w Urugwaju w Wigilię Bożego Narodzenia w 1948 roku.

Oko Opatrzności (Oko Ojca) w Winowie

58. Co znaczy “Servus Mariae nunquam peribit”?
Inskrypcja ta znaczy: “Sługa (lub dziecko) Maryi nigdy nie zginie”. Powiedzenie to pochodzi od św. Augustyna z Canterbury i przypomina wszystkim odwiedzającym Sanktuarium, że Ci, którzy kochają Maryję i oddają się w jej służbę, nie muszą obawiać się potęgi śmierci czy grzechu. Zdanie to zostało zamontowane w Sanktuarium krótko po zakończeniu I Wojny Światowej. Jeden z młodych mężczyzn z generacji założycielskiej Szensztatu – Fritz Esser, chciał pokazać swoją wdzięczność dla MTA, za otrzymaną obronę w czasie wojny, przez wyrzeźbienie „lekkiej ramy” wokół obrazu MTA. Na niej też umieścił słowa „Servus Mariae nunquam peribit” aby dodać odwagi każdemu, kto przychodził do Sanktuarium. 

Spokojnie "Sługa Maryi nigdy nie zginie"


2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ktoś zapytał co z Krzyżem Inscriptio - w końcu udało zdobyć mi się zdjęcie więc dodałam ;)

    OdpowiedzUsuń